loading...

مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج

بازدید : 162
11 زمان : 1399:2

بسياري از افراد مهارت آموزي و مشاوره ازدواج را به زماني موكول مي كنند كه تقريبا كار از كار گذشته است و حتي بسياري از دختر و پسرهاي جوان خريد كتاب هايي كه در آن ها مهارت هاي ارتباطي و مسائل مرتبط با ازدواج نوشته شده است را غير ضروري مي دانند و معتقدند كه تا زمان جاري شدن خطبه عقد احتياج به هيچ يك از اين مهارت ها ندارند. «ليلا بهنام» روانشناس در اين رابطه مي گويد:« مشاوره قبل از ازدواج در بين افراد يك كار فانتزي و لوكس محسوب مي شود به همين دليل بسياري از افراد با مراجعه به مشاوره به نكات ارايه شده توجهي نكرده و تصميم خود را عملي كرده و بعد از ازدواج و با مراجعه مجدد به مشاوره از كرده خود ابراز ندامت مي كنند. براي كاهش آمار طلاق در جامعه بايد مشاوره قبل از ازدواج به يك امر اجباري و رسمي تبديل شود تا جوانان بتوانند ضمن بكارگيري نكات دريافتي از مشاوره ازدواج ها ، مشكلات خود را بيش از پيش بكاهند.انسان براي ورود به هر دوره جديدي از زندگي نيازمند آموزش است اگر زندگي زناشويي را جدي ترين دوره رشد هر انسان تلقي كنيم، باور اينكه در اين دوره رشد، نيازمند راهنمايي هستيم، عجيب نيست. تصويري كه بسياري از جوانان از زندگي زناشويي دارند تصويري است كه از زندگي والدين خود داشته اند و اين يكي از چالش هايي است كه جوانان با آن روبرو هستند يعني جوانان مي خواهند مدرن فكر كنند اما سنتي زندگي كنند.

طلاق بد يا خوب؟

سال هاست كه بين صاحب نظران رشته هاي روانشناسي و جامعه شناسي بحث خوب يا بد بودن طلاق مطرح است. برخي از افراد بر اين باورند كه طلاق در زماني كه ديگر زوجين هيچ راهي را در پيش روي خود نمي يابند مي تواند مفيد باشند و برخي ديگر بر اين باورند كه وقتي 2 نفر با هم ازدواج كردند بايد تا آخر عمر با يكديگر بمانند .با اين حال براي كاهش مسئله طلاق بايد به افراد مهارت هايي را آموخت كه احتمال اين مسئله را به حداقل برساند. «بهنام» مي گويد:«امروزه جوانان به راحتي به پديده طلاق فكر مي كنند و آن به راحتي در دوران نامزدي بر زبان مي آورند در حالي كه در گذشته والدين ما اعم از مادران و پدرانمان زندگي سنتي داشتند و باور داشتند كه بايد در بدترين شرايط با يكديگر سازش كنند. اگر مي خواهيم رويكرد مان به زندگي نوين شود چاره اي جز توليد يك باور جديد نيست و آن جدي گرفتن مشاوره ازدواج است.

بازدید : 150
11 زمان : 1399:2

دليل اينكه بسياري از افراد از مشاوره ازدواج كمك نمي گيرند را مي توان به عدم آگاهي نسبت داد در واقع بسياري از افراد به دليل اينكه نمي دانند در پيش از ازدواج چه مهارت هايي به آن ها آموخته مي شود از مشاوره و شركت در كلاس¬ ها خودداري مي كنند. «بهنام » در اين رابطه چنين مي گويد:«وقتي از آموزش پيش از ازدواج صحبت مي شود منظور يك بسته آموزشي و كسب سلسله مهارت هاي قبل از ورود به عصر جديد زندگي است كه با هر نوع الگوي ارتباطي با والدين، دوستان و همكاران متفاوت است .آموزش پيش از ازدواج يعني اينكه فرد مهارت گفت و گو، حل مساله، مديريت هيجان، كنترل خشم، مهارت مديريت ارتباط خانواده ها (كه هم اكنون بزرگترين مشكل جوانان است) را فرا گيرد. آموزش پيش از ازدواج در بعد از ازدواج نيز قابل ارايه است ولي مشاوره قبل ازدواج و تطبيق تناسب هاي لازم بين دو فرد براي تشكيل زندگي مشترك بايد حتما قبل از ازدواج به ويژه پيش از ازدواج و نه بعد از آن انجام شود. مشاوره پيش از ازدواج علاوه بر ارايه آموزش به جوانان، استانداردهاي لازم براي ازدواج دو فرد از جمله تطابق ها و ويژگي هاي سنتي، فرهنگي، تحصيلي، اقتصادي، قومي و قبيله اي، مذهبي و اعتقادي را ارايه مي دهد.»

كبوتر با كبوتر، باز با باز

قديمي ها ضرب المثل هايي داشتند كه بسياري از اين ضرب المثل ها در زندگي امروزي بسيار كاربرد دارد .براي مثال مي گفتند «كبوتر با كبوتر باز با باز كند همجنس با همجنس پرواز.» اگر بخواهيم ارتباطي بين اين ضرب المثل و مشاوره ازدواج پيدا كنيم بايد بگوييم كه اين ضرب المثل بر تناسب بين 2 نفر تاكيد دارد.وقتي 2 نفر قصد ازدواج با يكديگر را دارند ضمن شناخت از خصوصيات شخصيتي يكديگر بايد در تناسب با هم باشند و معمولا اختلاف زياد بين دو نفر منجر به طلاق خواهد شد. «بهنام » نيز با اين موضوع موافق است و مي گويد:«يكي از مسائلي كه در مشاوره پيش از ازدواج بسيار مورد تاكيد است تطابق ويژگي هاي خلقي و شخصيتي دو طرف است اينكه اين دو فرد تا چه ميزان از نظر خلقي و شخصيتي با يكديگر همسان هستند، چرا كه تفاوت ها در سن، تحصيل و فرهنگ با آموزش مديريت مي شود اما تفاوت هاي شخصيتي و خلقي معنادار با هيچ آموزشي مديريت نمي شود. يكي از كارهايي كه در مشاوره قبل از ازدواج انجام مي شود اين است كه به افراد گفته مي شود چه تيپ شخصيتي با چه تيپ شخصيتي ديگر مي تواند ازدواج كند چرا كه ناديده گرفتن اين مسئله آسيب هاي غيرقابل جبراني برجاي مي گذارد كه به سختي قابل بازگشت است.»

چه خواسته هايي داشته باشيم؟

افراد قبل از اينكه تصميم به ازدواج بگيرند بايد به يك شناخت دقيق از خود برسند و دقيقا بدانند كه از زندگي چه مي خواهند و هدف هاي خود را روشن كنند.رشد عقلي و جسمي يكي از پيش شرط هاي ازدواج است البته بايد اين نكته را در نظر گرفت كه سن تقويمي نمي تواند دليل بر رشد عقلي و شخصيتي باشد و ممكن است فردي با وجود داشتن 35 سال سن مثل نوجوان ها رفتار كند.قبل از اينكه فردي بخواهد ازدواج كند بايد مشكلات رواني خود را با كمك مشاور حل كند براي مثال يك شخص افسرده يا عصبي نمي تواند ازدواج موفقي داشته باشد.خيلي از افراد بر اين باورند كه تا زماني كه شرايط ازدواج فراهم نشده نبايد به مطالعه و مهارت آموزي بپردازند ، براي داشتن يك ازدواج موفق همزمان با مشاوره ازدواج بايد چنين باور نادرستي را كنار گذاشت و قبل از آمدن يك فرد جديد به زندگي مان دانسته هاي خود را افزايش بدهيم.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 41
  • بازدید کلی : 1572
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی